تعیین مقدار زمان اجرای محاسبات در متلب
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::
تعیین مقدار زمان اجرای محاسبات در متلب
www.rozex.rozblog.com
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

صفحه اصلیبررسی و آموزش نرم افزار متلب MATLABتعیین مقدار زمان اجرای محاسبات در متلب

تعداد بازدید : 2061
نویسنده پیام
pirooz92 آفلاین
مدیر انجمن

ارسال‌ها : 10
عضويت : 10 /2 /1393
سن : 25
تعیین مقدار زمان اجرای محاسبات در متلب
برای تعیین زمان اجرای برنامه و یا بخشی از برنامه، از دستورهای tic و toc استفاده می شود. همان طور که مشخص است، نام این دو دستور از ((تیک تاک)) ساعت گرفته شده است. این دستورات، یکی از مهمترین دستورات متلب می باشند. قبل از هر چیز، اهمیت این دستورات را برای شما شرح می دهیم :
معمولا در پروژه های پیچیده، زمان اجرای برنامه، بسیار طولانی می شود. در چنین مواقعی، برنامه نویس ممکن است که کنجکاو باشد که یکی از موارد زیر را بداند :
1- کدام بخش برنامه است که بیشترین زمان را به خود اختصاص داده است. با دانستن این موضوع، برنامه نویس سعی می کند که کدهای آن بخش از برنامه را بهینه سازی کند تا در زمان صرفه جویی شود.
2- ممکن است بخواهیم بدانیم که زمان اجرای برنامه چقدر است، اما نمی خواهیم که مجبور باشیم همین طور بنشینیم و ببینیم چه زمانی برنامه پایان می یابد. مثلا شب قبل از خواب، برنامه را اجرا می کنید و صبح که بیدار شوید، می توانید در پنجره Command ، میزان زمان اجرای برنامه را ببینید.
3- در بسیاری از برنامه ها، حلقه های for هستند که زمان زیادی می گیرند. فرض کنید حلقه ای داریم که پارامتر آن از 1 تا 1000 می باشد. با قرار دادن دستور در ابتدا و انتهای حلقه (ابتدا و انتهای درون حلقه) می توانیم زمان یک بار اجرا را محاسبه کنیم و سپس آن را ضرب در 1000 کنیم، چنانچه زمان بیش از حد زیاد باشد، می توانیم همین حالا آن را متوقف کنیم (با گرفتن کلید Ctrl و فشار دادن کلید C از کیبورد)، به جای آن که پس از اجرای نیمی از برنامه، به این نتیجه برسیم.
نحوه استفاده از دستورهای tic و toc را در مثال زیر شرح داده ایم :
مثال :
tic
A=ones(100,100);
toc
نتیجه :
Elapsed time is 0.000064 seconds.
دستور (100,100)A=ones ، ماتریسی با 100 ردیف و 100 ستون می سازد که همه مقادیر آن برابر 1 می باشد. همان طور که مشاهده می کنید، ساخت این ماتریس، 0.000064 ثانیه طول کشیده است. زیاد به این عدد کوچک خیره نشوید، زیرا ممکن است روزی آرزویتان این باشد که برنامه ای که دارید، در کمتر از 1 روز اجرا شود، اکنون که این مطالب را برای شما می نویسم درگیر برنامه ای هستم که تخمین زده ام اجرای آن 8 روز طول می کشد و باید به هر نحو ممکن این مقدار را به 1 روز برسانم.
نکته :
چنانچه بخواهید زمان اجرای کل برنامه را متوجه شوید، تنها کافی است که دستور tic در اولین خط از برنامه و دستور toc در آخرین خط از برنامه قرار گیرد.

چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 - 15:19
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.



تمامي حقوق محفوظ است . طراح قالبــــ : روزیکســــ